ПРОГРАМА ЗА
ПРЕВЕНЦИЯ
НА РАННОТО
НАПУСКАНЕ НА
УЧИЛИЩЕ ОТ
УЧЕНИЦИТЕ
Програмата е
създадена на основание чл. 263, ал.1, т. 8 от Закона за предучилищното и
училищното образование и е приета от Педагогическия съвет с протокол № 4 от 17.09.2016 г.
Въведение:
Настоящата
програма е в съответствие с целите, залегнали в националните политики по
превенция на ранното напускане на образователната система и комплекса от мерки
на правителството в областта на образованието и социално –
икономическото развитие.
Водещи
стратегически документи при изготвяне на училищната програма на ОУ „Свети Свети Кирил и Методий” за
превенция на ранното напускане на образователната система:
-
ЗАКОН ЗА
ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
-
ПРОЕКТ ЗА
НАРЕДБА ЗА ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
-
ЗАКОН ЗА
МЛАДЕЖТА
-
СТРАТЕГИЯ ЗА
НАМАЛЯВАНЕ ДЕЛА НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННО НАПУСНАЛИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА /
2013 – 2020 г. /
-
НАЦИОНАЛНА
СТРАТЕГИЯ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ И ПОВИШАВАНЕ НА ГРАМОТНОСТТА / 2014 – 2020г. /
-
КОНВЕНЦИЯ ЗА
БОРБА СРЕЩУ ДИСКРИМИНАЦИЯТА В ОБЛАСТТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО
В стратегията за намаляване дела на преждевременно напусналите
образователната система /2013 -2020г./, преждевременното напускане на училище е
дефинирано като сложно явление, което оказва сериозно влияние върху
индивидуалните съдби на пряко засегнатите и благосъстоянието на техните
семейства, върху възможното развитие на техните общности и върху цялостното
социално-икономическо развитие на една страна в средносрочен и дългосрочен
план.
Превенцията и преодоляването на проблема изисква интегрирана политика и
ангажираност на всички сектори и институции, свързани с образованието и с
личностното и професионално развитие на децата и младите хора в България.
Един от факторите за преждевременно напускане на образователната система
наложи въвеждането на единен Механизъм за противодействие на училищния тормоз,
който има за цел да подпомогне училищата в усилията им за справяне с това
явление.
Рискове:
Преждевременното напускане на училище води още до нарастване на рисковете
от социално изключване, застрашава сигурността и стабилността на обществото и е
предпоставка за влошаване качеството на живот на сегашното и следващите
поколения. Здравният статус и достъпът до услуги и ресурси, които могат да
осигурят по – добър стандарт и продължителност на живота в добро здраве и
благосъстояние са в пряка зависимост от получената по – висока степен на
образование.
Посочените последствия са показателни за мащаба и степента на
негативното влияние на преждевременното напусналите училище и техните семейства
и върху цялостното социално – икономическо развитие на страната.
ПРИЧИНИ ЗА
ОТПАДАНЕ ОТ УЧИЛИЩЕ :
Причините за
отпадане от училище са многообразни и не се проявяват изолирано, а въздействат
комплексно. Това определя необходимостта да се подхожда комплексно и
същевременно да се действа индивидуално към конкретния случай на всяко дете,
застрашено от отпадане или вече отпаднало от училище.
Отпадането
на ученици от училище е не само социален, но и педагогически проблем. Причините
за това са различни. Корените на това явление трябва да се търсят от една
страна в семейната среда, в мотивацията на учениците за учебен труд, в слабия
стремеж за личностна реализация в училищната среда, а от друга и в
педагогическата колегия.
Анализирайки проблема констатирахме,
че учениците са в училище, но поради липса на интерес или слаби постижения в
учебните занятия, допускат неизвинени отсъствия. Имат лоши прояви по отношение
на дисциплина и междуличностно общуване в училище, както и голям брой слаби
оценки, което неминуемо ги поставя в групата на застрашени от отпадане.
Причините за преждевременното напускане на училище могат да бъдат
класифицирани в няколко основни категории.
1.
Икономически
причини.
2.
Социални
причини.
3.
Етнокултурни
причини.
4.
Образователни
причини.
5.
Институционални
причини.
6.
Причини,
свързани със здравния статус.
7.
Психологически
причини.
-
Социално –
икономически причини: ниски доходи, лошото качество на живот на определени
социални слоеве, поради задължение да гледа по – малкия си брат/сестра,
използване на детето като трудов ресурс;
-
Образователни
причини: слаб интерес към учебния процес и произтичащото от него нежелание да
се посещава училище, затруднения при усвояването на учебния материал, наличие
на конфликтни отношения със съученици и/или учители и др. ;
-
Етнокултурни
причини: по – ниска ценност на образованието, по ранното встъпване в брак и др.
;
-
Психологически
причини: неувереност в себе си, чувство за неуспех, отчуждение от натрупания
училищен опит и др.
-
Институционални
причини: като такива могат да квалифицират недостатъчно координираният подход
между различните служби и специалисти на национално, регионално, местно и
училищно ниво за справяне с преждевременното напускане на училище и др.;
-
Причини
свързани със здравния статус: в контекста на политиките за развитие на
приобщаващото образование продължава тенденцията за интегриране на децата със
специални образователни потребности в общообразователните училища. Рисковете за
преждевременното напускане на училище са свързани с недостатъчна диагностика и
подготовка на детските градини и училищата за приобщаването на тези деца. Тук
се включват и всички фактори на образователната среда, материалната база,
човешките и финансовите ресурси, които не отговарят на изискванията за
прилагане на приобщаващото образование;
В ОУ „Свети Свети Кирил и Методий”
деца застрашени от отпадане са основно тези които имат неизвинени
отсъствия или имат повтарящи се прояви на насилие и агресия към съучениците си,
но въпреки това е едно от училищата в България, в които няма отпаднали ученици.
Това се дължи на последователната политика на образователната институция
подчинена на принципите за:
-
всеобхватност
на дейностите – осъществяване на дейности по превенция на тормоза и
насилието, ранна диагностика, както и дейности за мотивация и преодоляване на
проблемното поведение, които са израз на общата воля и на координираните усилия
на всички участници в образователния процес;
-
публичност и
прозрачност на цялостната политика – чрез интернет страницата на
училището, добрите практики и документиране на проблемните и рискови ситуации;
-
обратна
връзка с институции, родители, педагогически съветник, психолози, класни
ръководители, учители и ученици;
-
идентифициране
на рисковите фактори – доклади, анализи на педагогическия съветник,
училищните психолози и класните ръководители;
ЦЕЛИ НА ПРОГРАМАТА:
1.
Разработване
и изпълнение на комплекс от ефективни мерки и дейности за превенция и
намаляване на риска от преждевременно отпадане на ученици от идентифицираните
рискови групи в училище.
2.
Подобрени
резултати от НВО, олимпиади и осигурена
образователна и личностна подкрепа на всеки ученик.
Политиките и
мерките, които ОУ „Свети Свети Кирил и
Методий“” предприема за преодоляване на причините за отпадане са подчинени на
националните, областни и общински стратегически мерки като се отчита
спецификата на образователната институция и нуждите от подкрепа на всяко дете.
В училището се акцентира върху силните страни на всеки ученик, което
подпомага личностното му развитие.
Политики и
мерки , произтичащи от:
Семейни и социални
причини:
1.
Възможно е
нежелание на родителите детето да ходи на училище, поради страх от социална
изолация, по – ниска самооценка, невъзможност към адаптиране към учебния процес
и останалите ученици.
Мерки: Мотивиране, консултиране и подпомагане чрез редица
дейности за приобщаване на децата със специални образователни потребности,
децата от ромски произход, както и изоставени от семейства, заминали за
чужбина.
2.
Трудова
миграция на родителите. Напускане на единия или двамата родители на страната
поради невъзможност за издръжка на семейството и търсене на работа в чужбина.
Оставане на детето на грижите на баби и дядовци, които нямат същия авторитет и
изпадат в безсилие за справяне с новите модели на поведение на децата и трудовата
социална обстановка.
Мерки: Ежеседмични контакти от класните ръководители с
родителите/ настойниците на учениците, консултации с педагогическия съветник и
училищните психолози, сътрудничество с Отделите за закрила на детето и други
институции, а при необходимост при прояви на тези деца – Детска педагогическа
стая.
3.
Недостатъчна
образованост на родителите и липса на занижен контрол върху цялостното развитие
на ученика. Изразява се в неконтролиране на часовете за прибиране от училище,
непознаване на контактите и приятелския кръг на детето, непроверяване на
изученото през деня и подготовката на ученика за следващия ден – домашни
работи, изпълнение на други поставени от учителя задачи.
Мерки: Мотивиране и приобщаване на тези деца за посещаване
целодневната организация в училище, провеждане на срещи на тези родители с
ръководство, класни ръководители, педагогически съветник, училищния
психолог, мотивиране, консултиране и приобщаване към училищната общност.
4.
Чести
конфликти между агресивни родители, неглижиране и насилие над детето –
побой, домашно насилие, развод и др.
Мерки: Сътрудничество с „Отдела за закрила на детето”
и други институции.
5.
Социално
слаби семейства .
Мерки: Оказване на социална помощ чрез получаване на
социални стипендии. За учениците от 1 до 7 клас има осигурени безплатни
учебници, а за тези от 1 до 4 клас има и безплатна закуска или плодове. В
училището функционира училищен стол, който се ползва за обедно хранене.
6.
Преждевременно
напускане на училище поради ранни бракове и раждане.
Мерки: Осигуряване на непрекъснати форми за информираност на
тийнейджърите за сексуалното им развитие, осигуряване на възможност за
продължаването на прекъсналите училище в самостоятелна форма на обучение.
Други по – важни мерки и дейности, залегнали в
програмата на ОУ за превенция на ранното напускане на училище са:
1.1
Разработване
и реализиране на мерки за проследяване на преместването и отсъствията на
учениците:
- Изготвяне
на база данни от класните ръководители, в чиито класове има ученици от рискови
групи.
- Обобщаване
всяка седмица на информацията за отсъствията на учениците от класните
ръководители.При натрупване на неизвинени отсъствия на ученик - информиране на
родителите от класния ръководител за изясняване причините за отсъствията.
1.2
Координиране
на действията на класните ръководители с тези на училищното ръководство.
1.3
Запознаване
на учениците с правилника на училището от класните ръководители
още в първия учебен час.
1.4
Разглеждане
в ЧК на теми свързани :
-
с превенция
на насилието;
-
с
неправомерните действия, характерни за малолетните и непълнолетните ученици;
-
опасностите
от сърфиране в интернет както и други рискови прояви, които могат да застрашат
децата и да доведат до отпадането им от училище;
-
теми
свързани с гражданското образование /здравно образование и възпитание/.
1.5
Системно
подпомагане на ученическия колектив за създаване на екипност - провеждане
на тренинги за създаване на екипност, доверие, подобряване на модела на
общуване и изграждане на толеранс.
1.6
Подпомагане
адаптирането на учениците от петите класове от начален към прогимназиален етап
на обучение, чрез провеждане на тренинги – за адаптация и
екипност.
1.7
Утвърждаване
на позитивна дисциплина – използване на мерки и подходи, гарантиращи
изслушване на ученика, осъзнаване на причините за проблемното му поведение и
предоставяне на възможност за усвояване на добри поведенчески модели спрямо
себе си и останалите.
1.8
Развитие на
училищната общност – превенция на обучителните трудности и ранното оценяване
на риска от тях.
1.9
Провеждане
на изнесено обучение по социални умения и работа в екип с
учениците от началните класове, с цел по бързото и по лесното им
адаптиране в новата среда на училището.
1.10 Квалификация
на педагогическите специалисти, насочена към идентифициране и справяне със случаите
на риск от преждевременно напускане на училище.
1.11 Екипна
работа между учителите – обсъждане
на проблеми и обмяна на добри практики при работата им с едни и същи ученици с
цел повишаване на ефективността на педагогическите подходи.
1.12 По – голяма
атрактивност на преподавания материал чрез интерактивни методи, електронни уроци,
онагледяване, практическа насоченост.
1.13 Осигуряване на всеки
застрашен от отпадане ученик поради слаби оценки и невъзможност да покрие
държавните образователни стандарти на консултации по съответните предмети по
утвърден график , както и допълнителна работа с тези ученици през ваканциите.
1.14 Занимания по
интереси – за развитие на способностите и на компетентностите на учениците, за
изява на дарбите им в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта,
глобалното, гражданското и здравно образование, както и придобиване на умения
за лидерство.
1.15 Включване на
застрашените от отпадане ученици в извънкласни и извънучебни дейности: училищни
турнири, спортни състезания, образователен театър, посещение на изложби и
концерти и др.
1.16 Поощряване с
морални награди.
1.17 Индивидуална
подкрепа за ученика от личност, която той уважава / наставничество /.
1.18 Консултиране на
застрашените от отпадане ученици .
1.19 Кариерно
развитие: Много важни са дейностите свързани с професионалното ориентиране и
кариерното развитие на учениците.
1.20 Включване на
родителската общност за повишаване на активността и сътрудничеството с
училищното ръководство.
1.21 Сътрудничество
с различни организации
1.22 Отчет на
дейностите и мерките по програмата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар